http://www.bestride.ro http://www.inmatriculat.ro http://no2studio.ro http://simag.ro

Ce ne spun etichetele produselor alimentare?

In jur de 59% dintre consumatori au dificultati in a citi corect etichetele si nu este vina lor. Tocmai de aceea facem lumina si clarificam aceasta confuzie generala. Iata ce vor sa spuna de fapt etichetele pentru a sti de acum incolo sa faci alegerile corecte pentru tine si familia ta 

Ti s-a intamplat sa cumperi un produs doar pentru ca pe eticheta scria 100% natural sau fara zahar? Este un scenariu care ne-a pacalim pe multi dintre noi, dar nu inseamna ca am facut alegerea cea mai buna achizitionand aceste produse. Etichetele ne baga de cele mai multe ori mai mult in ceata decat sa ne lamureasca asa cum ar fi de asteptat.
Natural

Doar pentru ca pe eticheta unui produs scrie natural nu inseamna mare lucru si nu ar trebui sa alegi linistita acest aliment tocmai pentru acest motiv. Food and Drug Administration nu a definit exact acest termen si de cele mai multe ori “natural” inseamna pentru producatori ca alimentele lor sa nu contina coloranti, arome artificiale sau substante sintetice. Dar aceste ingrediente nu sunt singurele de care trebuie sa ne ferim. Un aliment poate sa nu contina cele enumarate mai sus dar sa aiba in compozitia lui conservanti sau fie injectate cu sodiu, cum se intampla in cazul carnii de pui. 

Cereale integrale

Cand cumperi paine sau biscuiti uita-te ca pe eticheta sa scrie 100% cereale integrale sau integrale de grau. Nu este suficient sa se mentioneze doar cereale integrale printre ingrediente. Cerealele integrale au mai mult nutrienti si fibre decat cele procesate, pentru ca tocmai acest proces presupune eliminarea celor mai sanatoase parti. 

Si nu te lasa convinsa de culoare. Painea si biscuitii pot contine coloranti tocmai pentru a le da aceasta culoare si nu sunt o ptiune mai asanatoasa decat painea alba.

Nu are zahar adaugat

Daca iti faci griji in ce priveste caloriile sau aportul de carbohidrati, ar trebui sa alegi produsele pe eticheta carora este mentionat ca nu contin zahar. Dar in afara de aceste alimente, trebuie sa le ai in vedere si pe cele care, desi nu au zahar adaugat, pot contine acest ingredient natural. Laptele, fructele si cerealele contin zaharuri naturale.

Privind alimentele pe eticheta carora se specifica faptul ca nu a fost adaugat zahar mai trebuie sa tii cont de un lucru. Chiar daca nu contine zahar, se poate ca in alimentul respectiv sa se fi adaugat ingrediente precum maltodextrin, care este un tip de carbohidrat.

Carbohidratii pot fi de doua tipuri – zahar sau amidon si au ca reactie cresterea nivelului de zahar. Asadar, doar pentru ca pe eticheta unui produs scrie ca nu a fost adaugat zahar nu inseamna ca nu contine calorii sau carbohidrati.

Fara zahar

Alimentele fara zahar nu inseamna ca au un aport caloric mai scazut fata de varianta cu zahar, dimpotriva. Produsele fara zahar contin 0,5 grame de zahar per portie, dar pot contine calorii si carbohidrati proveniti din alte surse. 

Astfel de produse pot contine alcooli din zahar care contin 2 calorii pe gram. Asa ca este recomandat ca inainte sa cumperi un produs “free sugar” sa compari eticheta cu cea a variantei obisnuita pentru a vedea daca exista intr-adevar un avantaj.

Fara grasimi

Aceasta eticheta este printre cele mai gresit intelese de consumatori. Cand s-a lamurit cum sta treaba cu adevarat cu grasimile saturate si transaturate, piata produselor de consum a inceput sa abunde in produse pe eticheta carora scria “fat-free”. Problema este ca aceste produse contin mai multe calorii chiar si decat versiunea cu grasimi.

Produsul poate fi fara grasimi, dar sa contina din plin zahar, in timp ce produsele pe eticheta carora se precizeaza ca nu contine zahar, pot sa aiba un aport ridicat de grasimi. Mai bine citeste eticheta si compara aportul de calorii al produsului “free fat” cu versiunea normala si apoi alege varianta cea mai avantajoasa.

Fara gluten

Glutenul este o proteina care se gaseste in cereale precum grau sau secara si poate dauna sanatii persoanelor care au intoleranta la gluten sau sufera de boala celiaca .Aceste produse sunt recomandate celor care chiar au nevoie de ele, dar daca nu te numeri printre ei, aceste produse nu iti aduc un beneficiu. De fapt, versiunea fara gluten contine mai putine fibre decat in mod normal si iti priveaza organismul de un element necesar.

Asa ca daca nu ai o problema de metabolism, produsele fara gluten nu te vor ajuta sa slabesti si nu iti sunt necesare.

Din fructe naturale

Produsele care spun ca ar contine fructe, in realitate pot sa nu contina prea multe si cel mai probabil niciun fruct dintre cele afisate pe ambalaj.

Companiile sunt obligate sa mentioneze cantitatea de nutrienti, care este aportul de grasimi sau calorii, insa nu este necesar sa dezvaluie si procentul ingredientelor.

Fara colesterol

Daca pe eticheta unui produs scrie ca aportul de colesterol este zero, nu inseamna ca nu are nici un pic de colesterol. Produsele considerate ca fiind fara colesterol sunt cele care contin mai putin de 2 mg per portie, in timp ce produsele care specifica faptul ca au un aport caloric scazut nu trebuie sa contina mai mult de 20 mg per portie. Produsele pe eticheta carora scrie ca au un aport caloric redus nu contin mai mult de 25%.

Colesterolul este produs de ficat, astfel doar produsele cu sursa animalica pot sa il contina, precum oua, carne sau unt. Asa ca daca vezi pe eticheta unui produs vegetal ca se specifica fara calorii, cum este in cazul uleiului de porumb, nu are nicio importanta, pentru ca oricum niciun alt ulei nu contine colesterol.

Organic

La inceput, acest termen facea referire la produsele naturale, dar in prezent acest lucru s-a schimbat. Daca pe eticheta unui produs se mentioneaza ca este organic inseamna ca 95% dintre ingrediente trebuie sa nu fi fost tratate cu pesticide sau ingrasaminte sintetice. 

Un produs care specifica faptul ca are ingrediente organice trebuie ca 70% dintre acestea sa intruneasca criteriul mentionat mai sus. Ai totusi in vedere ca organic nu este sinonim cu sanatos. Alimentele organice pot sa contina in cantitati ridicate grasimi, calorii sau zahar. De multe ori, companiile folosesc acest termen doar pentru a atrage consumatorii.

Lapte cu 2% grasimi

Multe persoane se lasa influentate cand vad pe cutia laptelui mentionat 2% grasimi. Ceea ce nu stiu multi consumatori este ca laptele in general nu contine mai mult de 3.25% grasimi. Asadar poate ca procentul de 2% este unul scazut, dar comparand cu aportul normal nu este chiar un asa mare avantaj.

 

 

Sursa www.feminis.ro

Diana Aldea